דפים

יום שבת, 6 במאי 2017

המלצות עדכניות לספרים בתחום ניהול פרויקטים

ארגונים גדולים המבקשים להכשיר את מנהלי הפרויקטים החדשים בארגון ביסודות ניהול הפרויקטים נתקלים פעמים רבות בדילמה – באיזה ספר/ים כדאי לבחור על מנת להקיף ידע נרחב ככל האפשר בניהול פרויקטים מבלי להעמיס את מנהל הפרויקטים המתחיל בתיאוריה רבה מידי או בעשרות ספרים בנושא.
יצאתי לבדוק מה התחדש בשוק הספרים בעשר שנים האחרונות.
(פוסט אורח - מאת גיא שלפר)

רבים מהארגונים פונים כיום ל- PMBOK (Project Management Body of Knowledge) של ה-PMI כמקור ידע יחידי, אולם, למרות היתרונות הברורים הגלומים בגוף הידע, המכיל את כל תיאורית ניהול הפרויקטים, קיימת עדיין דרישה לספרים משלימים, אשר יכסו חומר אשר לא מקבל דגש מספיק ב- PMBOK.
בשוק קיימים כיום ספרים רבים בתחום ניהול הפרויקטים אותם ניתן לחלק לשלוש קטגוריות עיקריות:
ספרים תיאורטיים בעיקרם הנותנים דגש נרחב על ה"מה" של ניהול הפרויקטים – בקבוצה זוניתן למצוא את ה- PMBOK על נגזרותיו השונות (כמו תיקני המשנה להכנת WBS או תקני התוכנית לניהול פרויקטים) וכן ספרי הדרכה תיאורטיים נוספים מבית מדרשו של בית-הספר למנהל עסקים של הארווארד (HBS) ועוד.
ספרים סמי-תיאורטיים המלווים בדוגמאות רבות ו-Study Case רבים להדגמה. ספרים אלה נותנים דגש על ה"איך" לנהל פרויקטים. העיסוק בספרים אלה יהיה עיקרו של המאמר המובא להלן.
ספרי "אינסטנט" המנסים להקיף בקצרה חומר נרחב בתחום ניהול הפרויקטים. ספרים אלה מיועדים למי שרק רוצה להבין בשטחיות את נושא ניהול הפרויקטים (כמו מנהלים בכירים בארגון) ולא למי שרוצה לעסוק בניהול פרויקטים כמקצוע עיקרי. אני לא ממליץ להשתמש בספרים אלה כמקור ידע עיקרי ובלעדי בשל היותם תמציתיים מידי ועוסקים בעיקר בתחומי ניהול תקציב הפרויקט, ניהול משימות וניהול צוות פרויקט. חלקם הקטן עוסק גם בניהול סיכונים. הספרים כן כוללים, לעומת זאת, מונחי מפתח עיקריים ומאפשרים לאנשים מחוץ לתחום להכיר את מילות ה"באזז" העיקריות בתחום.
בבואי לסקור ספרים מומלצים בתחום הספרים הסמי-תיאורטיים בדקתי מספר נושאים הנראים לי כחשובים למנהל הפרויקט המתחיל (שימו לב שאלו דברים שנראים לי חשובים – ייתכן ויש דברים נוספים אשר הינם חשובים לאנשים אחרים ולא יקבלו דגש להלן). הנושאים העיקרים שנבחנו:
פשטות השפה – חיפשתי ספרים אשר שפת ההסברים בהם הינה פשוטה וטריוויאלית ולאו דווקא שפה מחקרית או אקדמית. הנחת העבודה שלי היתה שכדי לקרוא ספר שלם על ניהול פרויקטים (בדר"כ ספר של מאות רבות של עמודים) הקריאה חייבת להיות קולחת ולא להערים קשיים נוספים מעבר לחומר התיאורטי שהינו מסובך גם כך.
היקף החומר – ככל שהחומר המטופל בספר הינו רב יותר – כך יותר טוב. הנחת העבודה היא שמנהלי פרויקטים מחפשים ספר אחד טוב שמקיף חומר רב ככל האפשר ויעדיפו אותו על פני חמישה או שבעה ספרים אחרים אשר יחד מעבירים יותר חומר.
ספרים בעלי מבנה מסודר – מנהלי פרויקטים יעדיפו ספרים, אשר לאחר הלימוד הראשוני ולאחר תקופה שהספרים יישבו על המדף, הם יצליחו להגיע בקלות לנושאים אשר רוצים לחזור עליהם. ספרים אלה יהוו לא רק ספרי לימוד טובים אלא גם ספרי עיון טובים.
ספרים המלווים בדוגמאות רבות - כל המרבה הרי זה משובח. הדוגמאות וה- Case Study הם נשמת אפו של כל ספר לניהול פרויקטים בפרט וכל ספר לימוד בכלל. הנחת הבסיס הינה שמנהל הפרויקטים לא מתעניין רק בתיאוריה היבשה ומעוניין לדעת כיצד לממש את התיאוריה בפועל. דוגמאות של בעיות ומקרים בהם מתלבטים מנהלי פרויקטים ב"עולם האמיתי" בליווי פתרונות מנומקים או כיווני פעולה מסייעים רבות להבנת החומר הנלמד והטמעתו.
נושאים "רכים" – בבואי לבחור ספר ללימוד ניהול פרויקטים ראיתי חשיבות רבה לחשיפה שהספר מעניק לנושאי ניהול פרויקטים "רכים" – כמו לדוגמה – ניהול קונפליקטים ומו"מ, ניהול זמן, ניהול לחץ אישי ועבודה נכונה עם הנהלה בכירה
ספרים שיכולים להכין למבחני ההסמכה – מבחני ההסמכה של ה- PMI למנהל פרויקטים מוסמך (PMP-Project Management Professional) הינם חלק בלתי נפרד מהסמכה של מנהל פרויקט בחו"ל (בעיקר בארה"ב) והם תופסים תאוצה גוברת גם בישראל (במיוחד בחברות בעלות אוריינטציה אמריקאית או שעובדות רבות עם ארה"ב). היום כבר ידוע שלימוד אך ורק של ה- PMBOK אינו מספק בדרך-כלל ונדרשים ספרים נוספים, קורס הכנה המנוהל ע"י מס' חברות בארץ ו/או ספר הכנה ייעודי למבחן (למשל ספרה המצוין של Rita Mulcahy שמכין למבחני ה- PMP וה- CAPM).  על כן, קיים יתרון גדול בלימוד מספר שהינו גם ספר לימוד של תיאוריות ניהול הפרויקטים, אולם מאפשר בסיומו גם, כערך מוסף,  לגשת למבחני ההסמכה ל- PMP. ספרים אלה בדרך-כלל מלווים בשאלות ופתרונות המייצגים את השאלות במבחן. חלקם אפילו מבצעים קישור בין הפרק בספר לבין הפרק המתאים ב- PMBOK, דבר המאפשר התמצאות טובה בין 2 הספרים.
שפת הספר או "עברית שפה קשה". קיימת התלבטות אצל מנהלי פרויקטים רבים בין קריאת ספר בעברית בנושא ניהול פרויקטים תוך התענגות על קלות הקריאה (בכל זאת – שפת האם של רוב האנשים הינה עברית), לבין קריאת הספר באנגלית, אשר שומרת על שפת המקור ומושגי היסוד הטכניים אשר יותר מובנים בשפה זו. מצד אחד קל יותר "לחצות" ספר עב כרס בנושא ניהול פרויקטים בעברית, אולם מצד שני, יש להתרגל לתרגום העברי של מושגים שגורים באנגלית כמו WBSאו SOW אשר השימוש שלהם ביום-יום הוא בצורה הלועזית ולא העברית. הדילמה גדלה אצל מנהלי פרויקטים אשר מנהלים פרויקטים רבים מול חברות בחו"ל ואצל אנשים המתבלים את לימוד ניהול הפרויקטים שלהם בקריאת חומר ומאמרים באנגלית ברשת האינטרנט.
ועכשיו לעבודה – איך בונים את "ארון הספרים של מנהל הפרויקטים"?
הספר הראשון, אשר חייב להופיע, לפי דעתי, בכל ספריה של מנהל פרויקטים (מתחיל ומתקדם כאחד) הינו ה- PMBOK – בנוסח האמריקאי המקורי או בתרגומו לעברית. הספר מרכז את תשתית הידע בנושא ניהול פרויקטים המקובלת כיום ומהווה תקן שהולך ומתפשט בכל העולם. כמו שלא יהיה מהנדס אלקטרוני בתחום מסוים שלא יחזיק בספרייתו את התקנים הרלוונטיים בתחום הפיתוח שלו, כך לפי דעתי, קיימת חשיבות להחזקת תקן הדה-פקטו עימו עובדים רבים ממנהלי הפרויקטים בחברות בעולם וחלק הולך וגדל של חברות בישראל.  יתרון ברור של הספר הוא, שהספר לא נכתב ע" אדם אחד, אלא ע"י עשרות רבות של מנהלי פרויקטים מתנדבים מרחבי העולם אשר הגיעו מדיסציפלינות שונות ומדגשים שונים של תורת ניהול הפרויקט. הדבר דומה לקריאת אנציקלופדיית ויקיפדיה ברשת האינטרנט ללא החשש שיש בה נתונים שגויים. חסרון בולט של ה- PMBOK- הוא מ-ש-ע-מ-ם. בדומה לתקנים אחרים או לאנציקלופדיות – כל העובדות בספר נכונות אבל מוגשות בצורה יבשה. הספר לא מתיימר להציג דוגמאות מהעולם האמיתי של מקרים ותגובות או להציג למשל, טפסים ותבניות לדוגמה. על ספר זה ניתן להוסיף את חוברות ה- PMI הנוגעות לניהול פורטפוליו ותיק פרויקטים, שיצאו בנפרד, בשפה האנגלית.
ספר חובה נוסף אשר ציינתי גם בסקירה המקורית שלי הינו -
"ניהול פרויקטים – תכנון, ביצוע ובקרה" של שלמה גלוברזון ואבי שטוב .
הספר מציג בשפה ברורה וקולחת את כל תיאורית ניהול הפרויקטים תוך מתן דוגמאות רבות. יתרונו הגדול של הספר הינו היותו כתוב בעברית, זהו יתרון לא מבוטל, במיוחד למי שהשפה האנגלית לא שגורה בפיו ועדין רוצה לשלוט ברזי תורת ניהול הפרויקטים. חסרונו של הספר שהוא סובל, לטעמי, מאקדמיות יתר וכתוב בצורה פחות קולחת, ועם חישובים רבים, דבר שמקשה על קריאה שוטפת שלו ומתאים יותר לסטודנטים בתחום. כמו כן, שלמרות היותו ספר מקיף, לא ניתן להסתמך עליו כספר יחיד ללימוד תורת ניהול הפרויקטים ומומלץ להצטייד בספר נוסף, במיוחד אם רוצים לגשת לבחינת ה- PMP.
הסקירה שלי ממשיכה בסקירה של שני ספרים חדשים אשר נכתבו בשנים האחרונות ע"י מנהלי פרויקטים בכירים בישראל:
את הספר "להיות מנהל פרויקט" של חמוטל וייס ודניאל ציטר קראתי מכריכה לכריכה ונהניתי! 
הספר מחולק ל- 3 פרקים עיקריים: תכנון, בקרה ותקשורת.

הוא מעודכן בחידושים בתחום, קל לקריאה, צבעוני ומאיר עיניים. הספר אינו ספר מתודולוגי (לא מתמקד בלהסביר את התיאוריה) אלא מתמקד יותר במשימות שמנהל הפרויקט צריך לעשות על מנת לנהל את הפרויקט. כספר בסיסי למנהל הפרויקט המתחיל זה ללא ספק ספר מצוין, מה שגם שבאתר של כותבי הספר (http://he.beingaprojectmanager.com/) ניתן להוריד ללא תשלום טפסים, תבניות ומסמכים שונים אשר יכולים לשמש את מנהל הפרויקט בעבודתו. 
הספר קיים גם באנגלית, לכאלה שרוצים ספר ידידותי לניהול פרויקטים ונדרשים להכיר במסגרת עבודתם דווקא את המושגים הלועזיים בניהול פרוייקטים (למסתפקים בעברית – בסוף בגרסה העברית, קיים מילון מושגים בסיסי של מושגי ניהול פרוייקטים באנגלית).הספר מתרחק ממתודולוגיה, כך שהוא קל יותר לקריאה אבל משאיר תחומים שונים שאינם מכוסים בספר (ניהול בעלי עניין, ניהול איכות, ניהול משאבים וכן מיומנויות רכות למיניהן- אשר אזכורים שלהם אולי מפוזרים בספר אולם אינן מרוכזים ומוסברים באופן מיוחד). הדבר לא מאפשר למנהל הפרויקט שרוצה להיבחן לבחינת ה- PMP להסתמך על הספר הזה לבדו. את הספר מלווים גם  מספר קטן של דוגמאות (Study Case) וכולי תקווה שבמהדורות עתידיות יינתן מקום לדוגמאות רבות יותר וסבוכות יותר על קשיים שמנהל הפרויקט עשוי להיתקל בהם, דוגמאות על פרויקטים שכשלו/הצליחו ופתרונות שונים שמנהל הפרויקט יכול להשתמש בהם.
 ספר חדש נוסף בעברית הינו סיפרה של פנינה זינגר "ניהול פרויקטים The Practical Approach ", גם ספר זה מתמקד יותר במתן כלים פראקטיים למנהל הפרויקטים בעבודה היומיומית של ניהול הפרויקטים ופחות במתודולוגיה. ניתן למצוא את הספר גם בקישור הבא:http://www.projects.org.il/ניהול-פרויקטים-the-practical-approach.  הספר מכיל 3 פרקים עיקריים- פרק תכנון, פרק ביצוע, מעקב ובקרה ופרק מיומנות רכות והוא מתובל בעשרות דוגמאות של עשה/אל תעשה ורשימות תיוג ("צ'ק-ליסטים") אשר לפי דעתי נותנים לו ערך מוסף ייחודי. פרק מיומנות רכות הינו פרק חיוני מאד לכל מנהל פרויקט מתחיל ואהבתי את המקום המרכזי שקיבל בספר הזה. גם הספר הזה, כמו הספרים הקודמים שתוארו לעיל, אינו יכול לשמש כספר הכנה למבחן ה- PMP או ה- CAPM (הוא אינו מקיף את כל הנושאים הנדרשים למבחנים) והוא קצת פחות מסודר ומתודי מספרם של וייס וציטר, מה שמקשה על מנהל פרויקטים, לאחר שקרא קריאה ראשונה של הספר, לחזור ולהתעמק בנושא מסוים. אין בספר רשימת מושגים באנגלית או אינדקס שמאפשרים גישה קלה לנושא מסוים.
סקר קצר שערכתי בין עוקבי הבלוג שלי ומשתתפי קבוצות הלינדקין בעברית שמתעסקים בניהול פרויקטים גילה שהספרים החדשים מוכרים על ידי מנהלי הפרויקטים בארץ, ומקבלים מקום של כבוד לצד ה- PMBOK וספרם הותיק של שטוב וגלוברזון.
לסיכום – אהבתי את קפיצת המדרגה שעברה ספרות ניהול הפרויקטים בעברית ושהספרים החדשים מדברים בשפה נגישה ומחוברת לאנשים ולא בשפה אקדמית. אני חושב שמנהלי פרויקטים מתחילים ומי שרוצה להיכנס לתחום, יעדיף לקרוא ספר בעברית, שהיא שפה יותר נגישה עבורם. הספרים לא יכולים לשמש כחומר בלעדי לבחינות ה- CAPM או ה- PMP אבל בהחלט מקיפים את מירב החומר שמנהל פרויקט מתחיל צריך בשביל לנהל פרויקטים קטנים ובינוניים ויכולים לשמש כקפיצת מדרגה למי שרוצה להמשיך בתחום ולהתמקצע.

גיא שלפר  PMP, PgMP, PfMP
מנהל פורטפוליו, משרד הביטחון
ליצירת קשר : guy@ThePMGuy.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה