דפים

יום חמישי, 26 בדצמבר 2013

תתארו לכם ... פרויקט ירוק

"תתארו לכם עולם יפה, פחות עצוב ממה שהוא ככה, ואנחנו שם הולכים עם שמש בכיסים"
(שלמה ארצי)
לסיכום שנת 2013 החלטתי לכתוב הפעם מאמר אופטימי משהו, שידבר על ערכים הקשורים יותר לסביבה, ופחות לתוצרים המיידיים שאנחנו נדרשים אליהם בשגרה.


את המושג 'פרויקט ירוק' שמעתי לראשונה מעמיתי שי דוידוב אשר הציג אותו בארוע "חדשנות בניהול פרויקטים" של העמותה. (PMI Israel)

קצת רקע...
בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר ביטויים המשלבים את המושג "ירוק" כחלק ממדדים לתוצר איכותי (לדוגמא 'בית ירוק', 'אנרגיה ירוקה' , וכו'). מה גרם לתופעה?
חוקרים הצליחו להראות קשר ברור בין ההתנהגות שלנו, כבני אדם אשר משתמשים בסביבה, לבין הסביבה עצמה, בשני מישורים עיקריים –
1. השפעה על מזג האוויר בכדור הארץ  – לאחרונה אנחנו נוכחים שוב ושוב בשינויים קיצוניים במזג האוויר שלא הכרנו עד כה - החל מגלי קור, סופות הוריקן הרסניות, הפשרות קרחונים, וכלה בטמפרטורות גבוהות במיוחד. תופעות אלו נגרמות בסבירות גבוהה (מעל 90%) עקב ריבוי גזי החממה שאנו כבני אדם, פולטים מדי יום ע"י מכוניות, מפעלים, וכו'
2. ריבוי האוכלוסיה (population) – אוכלוסיית העולם גדלה בקצב מסחרר. לשם הבנה, חישובים מראים שהגידול ב 40 שנה הבאות בלבד, יהיה זהה לגודל האוכלוסייה כולה שהתפתחה על כדור הארץ עד שנת 1950 ! .קצב זה יגרור להערכת החוקרים כבר בשנת 2050 בעייה חמורה של חוסר יכולת משאבי הטבע לספק את הדרישות עבור מימדי האוכלוסייה.

שתי סיבות עיקריות אלו הביאו להפנמה שאם לא נתחיל לבצע משהו בצורה שונה, אשר יתרום לסביבה כבר היום, יכול להיות שמחר כבר יהיה מאוחר מדי.
ארגונים ירוקים בכל העולם החלו לדחוף את התעשייה ואת הממשלות לשימוש בחומרים ממוחזרים, בניצול אנרגיות טבעיות, ובייצור תוצרים המזהמים פחות את הסביבה.
נקבע סטנדרט ירוק "ISO 14000"  אשר מגדיר את הקוויים המנחים לביצוע פעילות ירוקה.
בנוסף החלה התפתחות בחשיבה על ניהול פרויקט ירוק, והקשר בינו לבין תפקיד מנהלי הפרויקטים כפי שמוגדר כיום.

מהו ניהול 'פרויקט ירוק' ?
התוספת ה 'ירוקה' לניהול הפורמאלי שאנו מכירים כיום נמצאת במילה sustainability (קיימות) -
ומוגדרת כ  - Triple P (People, Planet, Profit)"איזון / הרמוניה בין יעדים סביבתיים ביחד עם היעדים החברתיים והכלכליים אשר מוגדרים בפרויקט"
כיצד זה בא לידי ביטוי ?
חברה אשר מאמצת את מודל ה"קיימות" תיקח בחשבון אלמנטים חדשים כגון -

השפעת פעולותיה בטווח הארוך מעבר לרווחים בטווח הקצר -
לדוגמא – שימוש בחומרים מתכלים במוצרים, אשר יתכן ועלותם גבוה יותר כיום, אך הם משרתים גם את הסביבה בטווח הארוך. או חומרים שיגרמו לניצול נמוך יותר של אנרגיה מתועשת ויותר של אנרגיה טבעית, וע"י כך יזהמו פחות.

התיחסות ליתרונות הכלכלה המקומית מול הכלכלה הגלובלית -
לדוגמא – שימוש בחומרים המיובאים ממהמזרח, יתכן ועלותם זולה יותר בטווח הקצר, אך עלות השינוע, זיהום האוויר והנזק לסביבה שיגרם בהבאתם לארץ חייב גם הוא להילקח בחשבון.

חשיבה על ההון הסביבתי כערך שיש לשמור עליו -
לדוגמא – איזון בין צריכת משאביי הסביבה, לבין קצב ההתחדשות של משאבי הסביבה.

הגדרת ערכים של שקיפות ואחריות כערכי החברה -
מתוך הבנה שחברה שדוגלת בערכים אלו, תאפשר פתיחות בנושא המדיניות שלה, ובכלל זה על ההשפעה שלה ושל פעולותיה על הסביבה.

(אלו הן כמובן רק מספר דוגמאות מייצגות)

הקשר בין 'פרויקט ירוק' למנהלי הפרויקטים
מתוקף תפקידו מנהל הפרויקט אחראי בין היתר לשמירה על כך שהתקציב לא יחרוג, שיהיה ניצול אפקטיבי של המשאבים, ובשורה תחתונה שהפרויקט יצליח. כל אלמנטים אלו מתחברים באופן טבעי לקיימות הסביבתית, כך שלכאורה מנהלי הפרויקטים הם המועמדים האידיאלים להוביל את השינוי.
אך אם נסתכל מעט מתחת לפני השטח נזהה מספר לא קטן של קונפליקטים הקשורים בהגדרה הבסיסית של פרויקטים (ומנהלי פרויקטים) כפי שהם קיימים כיום.
מספר דוגמאות –
+ פרויקט בהגדרתו הוא זמני, קצר מועד. פרויקט ירוק לעומת זאת מכוון להשיג תוצאות גם בטווח הרחוק.
+ מנהל הפרויקט דואג כיום לאינטרסים של הספונסר ובעלי העניין. בפרויקט ירוק עליו לדאוג גם לדורות הבאים.
+ משולש ה'זהב' של מנהל הפרויקט כיום הוא : זמן, תכולה, תקציב. בפרויקט ירוק המשולש משתנה ל - Triple P (People, Planet, Profit)

שורת סיכום
אין ספק שעולם העסקים מתחיל לראות את היתרונות של אחריות סביבתית. פרויקטים 'ירוקים' מקבלים העדפה בעיני מרבית האנשים אשר מתחברים למושג השמירה על הסביבה, דבר זה גורם לשיפור המוניטין של החברות אשר מנהלות אותם. הצפי לשנים הבאות מדבר על עוד ועוד חברות אשר יאמצו את מושג 'הקיימות הסביבתית' כחלק מהאסטרטגיה העסקית שלהם, מה שאומר שתחום ניהול הפרויקטים חייב להתפתח גם הוא ולהתאים את עצמו למציאות החדשה. זו שתשרת בעיקר, את הדורות הבאים.

בהצלחה !

*אם יש לכם תהיות והתלבטויות הקשורות לייעוץ והכוונה בנושא –
צרו קשר – yogev05.t@gmail.com




יוגב טל, PMP

בחזרה לעמוד הבית - מרעננים את הפיתוח

תגובה 1:

  1. מעניין האם באמת ירימו את הכפפה ויתחילו לנהל כך פרויקטים או שיאמרו.. "אחרינו המבול".....

    השבמחק