דפים

יום שישי, 5 בינואר 2018

Agile Poker Planning

אחד האתגרים בעבודה במתודולוגיה האג'ילית, הוא היכולת של הצוות להעריך נכון את  הדרישות אשר יוכל להתחייב עליהן עבור ספרינט. (אם אינך מכיר/ה את המונחים, כדאי לקרוא תחילה - Agile, Scrum  על מה כל המהומה). במקרה הטוב, הדבר ידרוש מספר שעות להבנת הדרישות, לפרוק למשימות ולתמחור. במקרה הפחות טוב, הדבר יתנקז אל פגישת התכנון (Sprint Planning), אשר בה יזוהו פערים כגון - הבנה נכונה של הדרישות אל מול ה PO, חוסר סנכרון מול אנשי הצוות האחרים, וכיו"ב.


כתוצאה מכך, במקום להתחיל בצורה מהירה את הספרינט, הצוות ישקיע את זמנו בהערכה מחודשת, וב- cycles מתארכים ומתישים של פגישות תכנון נוספות. 
אחת הדרכים להתמודד טוב יותר עם אתגר זה נקרא "Agile Poker Planning

Poker Planning Agile
זהו סשן מקדים לפגישת התכנון, אשר בה הצוות שומע לראשונה על הדרישות החדשות לספרינט הקרוב, ומבצע הערכה ראשונית של המשימות שעל הפרק. 

לפני שאכנס לתהליך עצמו, אציין תחילה את המטרות העיקריות של תהליך זה - 
1. הערכה ראשונית של הצוות, מאפשרת לצוות לשמוע דעות מומחים נוספות הקשורות להערכת המשימה, קשיים אפשריים, וזיהוי תלויות, הרבה לפני השלב שבו הוא מתחייב עליהן (Planning). 
2. הערכה זו מאפשרת למנהל המוצר לקבל פידבק ראשוני ומוקדם מהצוות, על ה Backlog שאותו יצר לספרינט. פידבק זה יאפשר לו לבצע שינויים (כגון תעדוף, הבהרות, וכיו"ב) ב backlog, שוב לפני שלב ה Planning
3. ע"ב הערכה זו ניתן לזהות את ה team velocity, הקצב של הצוות בהתקדמות במשימות. דבר אשר יאפשר להם להעריך בצורה נכונה יותר את ה capacity אשר אותו יוכלו לבצע ברמת כל ספרניט. 
4. בנקודה האחרונה, אציין כי נוכל להשתמש במיומנויות אלו גם עבור הערכת תכולות אשר מעבר לספרינט הקרוב, כדוגמת Release planning. להערכות אלו תהיה כמובן רמת סיכון מסוימת, אך היא תתקבל במרבית המקרים בברכה ע"י ההנהלה. 

התהליך עצמו 
התהליך עצמו מתבצע ע"י הערכה בנקודות בשם Story points 
בשלב הראשון – כל איש צוות מקבל חבילת קלפים עם ערכי פיבונאצ'י -211-2-3-5-8-13
בכל שלב, ה-PO מקריא את הדרישה, ולאחר שהובנה, הצוות נערך להצבעה.
כל איש צוות, מרים את הקלף שלדעתו משקף את העלות הכוללת של ביצוע המשימה.
על מנת שלא תהיה השפעה הדדית, כל אנשי הצוות צריכים להרים את הקלפים בו זמנית.
בשלב השני – במידה ויש הסכמה כוללת, מסמנים את העלות ע"ג הדרישה, ועוברים לדרישה הבאה.
אחרת - בוחרים שני אנשי צוות בקצוות (עם הפער הגדול ביותר), ומבקשים מהם לטעון ולשכנע מדוע הערכתם היא נכונה.
זהו לב התהליך. עתה נחשפים כל אנשי הצוות לטיעונים מצד מומחים שונים, על המשימה אשר על הצוות לבצע. 
מועלים טיעונים בעד ונגד, מועלות בקשת הבהרה מצד ה PO, או חיזוקים מצד אנשי צוות נוספים.
לאחר מספר דקות של דיון, מתבצע סיבוב נוסף של הערכה.
גם כאן, מנסים להגיע להסכמה או ע"י הצבעה פה אחד, או במידה והתגלה פער – שוב ע"י העלאת טיעונים של אנשי הצוות. 
במרבית המקרים, שני סיבובים יספיקו כדי להגיע להסכמה, אך לעיתים יתכן כי עדיין יישמר הפער.
סיבוב שלישי הוא עניין של בחירה – ישנם הטוענים כי יש להמשיך עד אשר מתקבלת הסכמה פה אחד, וישנם הטוענים כי שלב זה מוצה, יש לרשום את ההערכה הגבוהה ביותר שהתקבלה, ולהמשיך להערכה הבאה.

מספר דגשים / הערות להטמעה מוצלחת של השיטה
1. מדוע ערכים אלו של קלפים?  ערכי פיבונאצ'י מאפשרים להיות מדויקים יותר בהערכות הנמוכות, וגסים יותר בהערכות הגבוהות. בדומה למציאות עצמה – אם תכולת הדרישה היא קטנה, נוכל להעריך אותה במדויק יותר. ככל שתגדל, כך ההערכות שלנו יהיו גסות יותר.
2. כמה שווה 1 story point? אחת השאלות שתמיד חוזרת על עצמה במיוחד בפעמים הראשונות אשר בהן הצוות משתמש בשיטה זו. ההערכות מתבססות על יחס בין הדרישות. נהוג להתחיל עם דרישה בעלות נמוכה כבסיס, וליחס אליה את הערך של שאר הדרישות (זהה, מעל, מכפלות, וכיו"ב)
3. מיהם המשתתפים במשחק? אך ורק אנשי צוות ה scrum אשר יבצעו את המשימות בפועל, הם אלו אשר רשאים להצביע.


פגישות ה Poker planning מספקות גם ערך נוסף וחשוב לא פחות אשר לא צוין עד כה - גיבוש הצוות.
זהו לא תמחור של איש צוות בודד על משימה, אלא הצוות כולו מעריך ביחד את עלות המשימה, דבר שמחזק את השותפות ואת הרצון של הצוות להצליח.

בהצלחה!


Yogev Tal
Program Manager, Agile coach



בחזרה לעמוד הבית - מרעננים את הפיתוח



picture source - http://pngimg.com/uploads/cards/cards_PNG8482.png

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה