דפים

יום חמישי, 27 בדצמבר 2018

The Journey of Scaling agile – Tier down Vs Bottom up


אחת הנקודות החשובות שיש לשים עליהן דגש במסע להרחבת הטמעת המתודולוגיה, קשור להגדרת הגישה אשר תוביל אותנו במהלך המסע. 
האם הגישה הנכונה היא להתחיל ברמת ההנהלה כלפי מטה, או שמא מרמת הייצור (צוותי העבודה) כלפי מעלה?


הקדמה (קבועה לסדרת מאמרים זו) -
במרבית המקרים, ארגון אשר מתעניין בהטמעת הגישה האג'ילית, יבחר תחילה להתנסות בה בהקמת צוות אחד - מספר אנשים מצומצם אשר יקבלו משימה, וינסו לבצע אותה במודל ה Scrum. בהנחה שהמודל צלח, יחל עתה הארגון 'מסע' (Journey) לא קטן בניסיון להרחיב את ההטמעה לצוותים נוספים בארגון. מסע זה נקרא - Scaling Agile. 
השימוש במילה 'מסע' הוא לא בכדי.
זהו תהליך ארוך (ואינסופי) של התנסות, בדיקה ותיקון, אשר יאתגר את הארגון לא מעט.
בסדרה - The Journey of scaling agile, אתמקד בכל פעם בזווית אחרת של המסע הזה.

Tier down Vs Bottom up
אחת הנקודות החשובות שיש לשים עליהן דגש במסע להרחבת הטמעת המתודולוגיה, קשור להגדרת הגישה אשר תוביל אותנו במהלך המסע. גישת ה Tier down, דוגלת באימוץ המתודולוגיה תחילה ברמת הנהלת הארגון, ורק לאחר מכן התאמת התהליכים / דרישות ברמת צוותי העבודה. מאידך, גישת Bottom up דוגלת בזרימה הפוכה, התאמת ההרחבה הנדרשת תתבסס על צורך אשר מגיע מ "רצפת הייצור" (דהיינו צוותי הסקראם), ואשר עליו יש לספק מענה.
יש לא מעט הבדלים בין שתי הגישות שחשוב להכיר -

גישת ה Tier down
המאפיינים של גישה זו - 
- הנהלת הארגון מובילה את המהלך, ומגדירה את הכללים כלפי מטה
- השקעה גבוהה יחסית בשלב הראשוני
- יכולת ניטור, שליטה, ובקרה גבוהה מצד הנהלת הארגון

התהליך - להנהלת הארגון מוצגת מתודולוגיה רחבה אשר נותנת מענה למספר רב של תרחישים, ואשר במרבית המקרים אינה נדרשת כולה עבור הארגון. על בסיס ידע מקצועי / ייעוצי, יאמץ הארגון את החלקים הרלוונטים עבורו בשלב זה של התהליך, ויבצע עבורם את "התאמה" הנדרשת עבור צוותי העבודה. התאמה זו תבוא לידי ביטוי בהגדרת תהליכי עבודה חדשים, הגדרת תפקידים חדשים, מדדים, וכיו"ב.
אציין שתי מתודולוגיות מובילות בתעשייה אשר נוקטות בגישה זו –

מתודולוגיה וותיקה בניהול פרויקטים, אשר חיה ובועטת ומהווה גם כיום את "התנך" בכל מה שקשור לניהול פרויקטים.  המתודולוגיה מגדירה מטריצה של 12 תחומי ידע הנדרשים בניהול פרויקטים, ועבור כל אחד מהם, את התהליך הנדרש על מנת לבצע את הפרויקט בצורה נכונה. (תרשים מצורף)
ארגונים אשר יחליטו לממש מתודולוגיה זו, יאמצו את החלקים הרלוונטים, ועבורם יגדירו את התהליכים, בעלי התפקידים, מדדים, וכיו"ב עבור צוותי הפיתוח






 
מתודולוגיה פופולרית אשר נותנת מענה ל Scaling agile.
ארגונים אשר יחליטו לאמץ את המתודולוגיה, יעברו תהליך מוגדר מראש של הטמעה (נקרא בשם SAFe Implementation Roadmap)
תהליך הזרימה הוא מלמעלה למטה, כאשר הנהלת הארגון שולטת בכל שלב ושלב. החל מבחירת המתודולוגיה, דרך שלבי האימוץ, "התאמת התהליך לארגון" (דהיינו – יצירת תהליכי עבודה חדשים), הגדרת בעלי התפקידים הנדרשים, וכיו"ב




גישת ה Bottom Up
המאפיינים של גישה זו - 
- דרגי השטח מובילים את המהלך, ומגדירים את הדרישות כלפי מעלה
- השקעה נמוכה יחסית בשלב הראשוני
- יכולת ניטור, שליטה, ובקרה מתבססת על העצמת דרגי השטח

הדגש בשיטה זו הוא על – התקדמות על פי צורך / ערך (value)
בגישה זו הארגון לא יאמץ מודל מלא וקיים, כי אם את עקרונות המתודולוגיה, אשר יופעלו ישירות על דרגי השטח (צוותי העבודה). 
בקשות / דרישות לשינוי כגון - יצירת בעלי תפקידים חדשים, תהליכים חדשים, וכיו"ב, יגיעו מדרגי השטח אל הנהלת הארגון. שוני מהותי זה, נותן את "הכח" לצוותי העבודה, ומאפשר התקדמות הדרגתית ע"ב צורך. 
גם כאן, אציין שתי מתודולוגיות מובילות בתעשייה אשר נוקטות בגישה זו –

מתודולוגיה אשר פותחה בחברת טויוטה במטרה לשפר לזהות את צווארי הבקבוק בתהליכי העבודה, ולשפר את יעילות התהליכים. המתודולוגיה מתבססת על סט של עקרונות אשר יש להחיל אותם על צוותי העבודה ישירות.
במילים אחרות – אין הכנה מוקדמת של תהליכים חדשים, בעלי תפקידים וכיו"ב לפני הטמעת המתודולוגיה, אלא התאמת הצרכים ע"ב הממצאים הרלוונטים לארגון.





מתודולוגיה פופולרית נוספת אשר נותנת מענה ל .Scaling agile
המתודולוגיה מבוססת על שימור עקרונות scrum אשר פותחו במקור לצוות אחר, והחלתם על מספר רב של צוותים.
העקרונות מתמקדים ישירות בצוותי העבודה, ללא כל הכנת בעלי תפקידים חדשים, תהליכים חדשים, וכיו"ב, מעבר לאלו הקיימים ב scrum. על בסיס העקרונות האג'ילים, היא מאפשרת לצוותים בצורה איטרטיבית לזהות מכשולים ולהציע פתרונות אשר יתגברו עליהם.



שורת סיכום - על אף שלשתי הגישות ישנה מטרה זהה - הרחבת הטמעת המתודולוגיה בארגון, 
כל אחת מהן מגיעה ממקום אחר, מונעת מצרכים אחרים, ועל כן ממומשת בצורה שונה.
חשוב להכיר את היתרונות והחסרונות של כל שיטה בכדי שתתואם נכון לארגון.



בחזרה לעמוד הבית - מרעננים את הפיתוח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה