דפים

יום רביעי, 2 בינואר 2013

The Lean Startup - על מה כל המהומה

ראשית, הקדימון (הקבוע של סדרת מאמרים זו) – המטרה של פוסט זה אינה להחליף את ויקיפדיה, או לחלופין להוציא אתכם מומחים בנושא בסיום קריאת הפוסט. המטרה הינה לתאר את הקווים המנחים, להסביר את העקרונות, ולאפשר להבין על מה כל המהומה.

כבר כתבתי בעבר מאמר על מתודולוגית ה Lean  (למי שהמושג זר לו אני ממליץ להתחיל עם "על מה כל המהומה – Lean" באתר זה) אז מה השוני הפעם? במשפט אחד - בעוד מתודולוגיית ה-Lean מדברת על שיפור וייעול מערכת קיימת, ה Lean Startup לוקח ממנה את העקרונות ומממש אותם עבור הרעיונות כבר בשלב היזום.



אריק רייס יזם, סופר, ובלוגר, מגיע מעמק הסיליקון שבארצות הברית. במהלך תקופה קצרה (2003-2006)  הספיק רייס לחוות הן כישלונות והן הצלחות בעמדת הובלה של חברות הזנק. דבר זה גרם לו להרהר האם קיימת שיטה אותה ניתן ללמד אשר בעזרתה ניתן למנוע הרבה מהכישלונות הקיימים כיום בשלב היזמות. בשנת 2008 העלה את רעיונותיו על כתב, תחילה בבלוג ולאחר בספר בשם  The Lean Startup.
מאמר זה יתבסס על תכנים מתוך ספר זה.

שורשיו של ה Lean Startup מגיעים כאמור מתעשיית הרכב טויוטה שביפן. שם הגדיר Taiichi Ohno מתודולוגיה הנקראת – Lean Manufacturing – אשר במהותה היוותה שינויי של הדרך בה פועלת שרשרת האספקה והייצור.
שיטה זו לימדה את העולם להבחין בין פעולות מועילות (אלו עם ערך מוסף ללקוח") לבין פעולות מבוזבזות, ומראה כיצד לבנות את איכות המוצר מבפנים החוצה.

ה Lean Startup לקח, ומימש עקרונות אלו לתחום היזמות. הוא מבקש מאנשים להתחיל ולמדוד את את הפרודוקטיביות שלהם בצורה אחרת מאשר מבחן השילוש הקדוש.
בעולם היזמות – "ערך מוסף ללקוח" יתקבל כאשר למוצר שלנו תהיה דרישה מצד הלקוחות.
חברות start-up רבות יוצרות בטעות מוצרים שאף אחד לא מעוניין בהם, על כן אין זה משנה כלל שהם עמדו בזמן ובתקציב. 
המטרה אם כן של חברות startup לדברי רייס הינה -

לפענח מהו הדבר הנכון שיש לבנות, בצורה המהירה ביותר.

אז איך עושים את זה ?
בעזרת 3 שלבים עיקריים –
1.תהליך בניית המוצר
2.תהליך הניווט 
3.תאוצה

1.תהליך בניית המוצר
לכל start-up יש את כיוון "הצפון האמיתי" (true north) שלו, אשר מהווה את החזון של החברה – זהו בסיס יציב אליו שואפת החברה להגיע ואשר משתנה לעתים רחוקות. בכדיי לממש את החזון, על הארגון להגדיר אסטרטגיה, אשר מכילה - את המודל העסקי, את ה roadmap של המוצר, נקודת מבט של שותפים ומתחרים, והרעיון לגביי מי יהיו הלקוחות. המוצר הוא למעשה התוצר של אסטרטגיה זו.
בעוד החזון משתנה לעתים רחוקות, האסטרטגיה יכולה להשתנות מדי פעם בפעם כתלות בשוק, מתחרים וכו' .. (תהליך הנקרא pivoting), והמוצר יכול להשתנות בתדירות רבה יותר (תהליך הנקרא opimization)

כאשר אנחנו בונים את אסטרטגית המוצר השאלה שצריכה להישאל אינה "האם אנו מסוגלים לבנות מוצר כזה?" אלא - האם אנחנו צריכים לבנות מוצר כזה? והאם נוכל לבנות עסק יציב סביב סט זה של מוצרים ושרותים.
על מנת להיות מסוגלים לענות על שאלת הבסיס הראשונה, יש צורך בבניית prototype פשוט של המוצר / פתרון, חסר מרבית  מה - features המתוכננים, אשר יהיה אפשר להציג אותו ללקוחות בשלב מוקדם ככל שאפשר. שוב – הדגש בשלב זה הוא אינו קבלת שביעות רצון הלקוחות מהמוצר (שכן הוא בסיסי ביותר) אלא להבין אם קיים צורך למוצר.
אם נקבל השקפה זו הרי שנוכל להרוויח מכל תוצר של ניסוי זה -  
- אם קיבלנו תגובות חיוביות – הרי שקיים צורך למוצר
- אם התגובות היו שליליות - נוכל ללמוד מהן איזה התנהגות חסרה במוצר הנוכחי.

2.תהליך הניווט
בהגדרתו – מטרתו של תהליך הניווט הנו לסייע לנו להתמקד במוצר הנכון (ראו הגדרה מעלה) בזמן הקצר ביותר. זאת מתוך ראייה שבמידה והתמקדנו במוצר שאינו "נכון" או לחלופין שלקח לנו יותר מדי זמן להגיע למוצר "הנכון" עלול להביא אותנו למיצוי המשאבים העומדים לרשותנו (תקציב, זמן, וכו' ) ובעצם להביא לסיומו של הרעיון בטרם עת.

את תהליך זה פירמל רייס למתודולוגיה בעלת שלושה מצבים בשם Build - Measure - Learn

בשלב הראשון אנחנו "מתרגמים" את הרעיונות (ideas) ל"מוצר בסיסי" ע"י תהליך בנייה (build ). את התוצר שהתקבל נרצה למדוד (measure) אל מול הלקוחות הפוטנציאלים. המידע שיתקבל (data) יאפשר לנו ללמוד (learn) באילו כיוונים עלינו להמשיך ולהשקיע, ואילו כיוונים עלינו לזנוח. על בסיס מידע זה נייצר רעיונות חדשים (ideas) וחוזר חלילה.

"המוצר הבסיסי" מקבל דגש רחב בספרו של רייס ומכונה בשם Minimum Viable Product (MVP)  
 )או בעברית – מוצר בר קיימא מינימלי).
MVP נכון הוא זה אשר מספק לנו את המינימום הנדרש בכדיי להתחיל ללמוד, והוא למעשה יאשר או יבטל את ההנחה הבסיסית עליה אנחנו מסתמכים בייצור המוצר. כל עבודה נוספת אשר נשקיע מעבר לכך בשלב זה הינה בזבוז ((waste ולא תקדם אותנו במסלול הנכון.

על מנת לממש שיטה מדעית ל MVP עלינו לזהות אילו תאוריות לבחון.
שתי התאוריות שעליהן מתבססת המתודולוגיה הן –
- תאוריית הערך (value hypothesis) – האם המוצר או השרות מספקים ערך עבור הלקוח
- תאוריית הגדילה (growth hypothesis) – האם ניתן לגדול ולבסס את העסק על בסיס מוצר זה
בכל cycle של ה MVP אנו צריכים להיות מסוגלים לקדם לפחות אחת מהתאוריות הללו, ויחד עם זאת לנסות ולקצר את זמן המחזור של Build-Measure-Learn אשר מהווה את יכולת התגובה שלנו לשינויים

          3. תאוצה
הפן השלישי והאחרון מתייחס ליכולת שלנו ליצר את המוצר בצורה כזו שתאפשר את הגמישות והמהירות עליהן דיברנו בפרק הניווט. האלמנטים שנזכיר הינם למעשה טכניקה, אשר פעלה בהצלחה בעולם התעשייה (עליו פותחה מתודולוגיית ה Lean במקור), ובצורה מפתיעה מתאימה גם לעולם היזמות (מה שמראה את כוחה הרב) 
הטכניקה מתבססת על מספר אלמנטים עיקריים  -  
Batch Size – הכוונה כאן הינה לגודל המהדורה של המוצר. גודל מהדורה קטן של המוצר יספק לנו זמן תגובה מהיר, גמישות לשינויים, ויציבות במוצר. כמובן שהגודל המינימלי של המהדורה חייב לקדם אותנו באחת מהתאוריות עליהן התבססנו במודל ה MVP (ראה פרק קודם)

Continues Deployment – הזמן שלוקח מרגע שסיימנו לפתח ועד להעלאה של המוצר לאויר מוגדר כבזבוז (waste). מדוע? כיוון שבזמן זה אין כל "ערך מוסף ללקוח". אנחנו נשאף להקטין זמן זה למינימלי ע"י שילוב תהליכי אוטומציה (כגון בנייה, בדיקות, וכו' ..) בתהליך הייצור.

Pull Vs Push – ה"דאגה" שלנו בתהליך הייצור (משלב ה design) ועד לשלב ההעלאה לאויר צריכה להתמקד בזרימה של התוצרים החוצה בדרך היעילה ביותר. מעבר לעבודה במוד של "משיכה" לעומת "דחיפה" תחשוף את צווארי הבקבוק ותאפשר לנו קבלת החלטות נכונות למוצר. (ראו הרחבה בנושא במאמר – Lean)

שורת סיכום 
מספר דברים –
· כפי שתארתי בהקדמה, מטרת המאמר הינה לתאר את העקרונות של ה Lean startup. המתודולוגיה עצמה הינה רחבה הרבה יותר ואיני מתיימר לתאר כאן את כללותה (ובוודאי שלא במאמר אחד)
· אחד הדברים החזקים שגיליתי בעבודה עם מתודולוגיה זו, הוא שניתן "לאמץ" אותה כמעט על כל רעיון אסטרטגי שהוא. היא מאפשרת קיצור תהליכים משמעותי, וקבלת החלטות המתבססות על עובדות (להבדיל מאסטרטגיה או מחקר שוק) וע"י כך להעלות בעשרות אחוזים את הסיכויים להצלחה של המוצר.  
· יעילותה של המתודולוגיה הוכחה כבר בשנים האחרונות במספר חברות הזנק. (הבולטת שבהן היא חברת Dropbox)

בהצלחה !


יוגב טל
Senior Project Manager, PMP,
Agile Transformation Coach,
Editor of PMI Israel E-Magazine

2 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  2. היי רון
    אני שמח לשמוע
    תודה רבה על התיקון.

    השבמחק